Cie Alias/ Ciało/Umysł / Kielecki Teatr Tańca
Guilherme Botelho
Sideways Rain
Duża Scena Opery i Filharmonii Podlaskiej
czwartek, 26 kwietnia, godz. 19:00
SPEKTAKL ZAWIERA SCENĘ PEŁNEJ NAGOŚCI.
Czas trwania: 60 min
Choreografia: Guilherme Botelho
Asystent choreografa: Amaury Réot
Muzyka: Murcof
Światło: Jean-Philippe Roy
Kierownictwo techniczne: Alex Kurth
Scenografia: Guilherme Botelho, Stefanie Liniger, Gilles Lambert
Kostiumy: Marion Schmid według projektu Julii Hansen
Performerzy:
Tancerze Alias Cie: Angela Rabaglio, Amaury Réot, Claire-Marie Ricarte, Arnaud Bacharach
Tancerze Kieleckiego Teatru Tańca: Marta Starostecka, Arkadia Ślósarska, Joanna Czerwonka, Izabela, Zawadzka, Krzysztof Dziarmaga, Tomasz Słomka, Aleksander Staniszewski, Mateusz Wróblewski
Tancerze niezależni: Liwia Bargiel, Natalia Dinges, Jasiek Grządziela, Kamil Wawrzuta, Kamil Zdańkowski
Produkcja: Alias Cie
Koprodukcja: La Bâtie, Festiwal w Genewie, Théâtre du Crochetan, Théâtre Forum Meyrin
Alias to zespół artystów związany z Théâtre Forum Meyrin w Genewa i z Théâtre du Crochetan w Valais. Alias korzysta ze wsparcia w ramach umowy łączonej pomiędzy Miastem Genewą, Kantonem Genewskim, Szwajcarską Fundacją dla Kultury Pro Helvetia i Miastem Meyrin.
Produkcja w Polsce: Fundacja Ciało/Umysł
Koprodukcja w Polsce: Alias Cie | Kielecki Teatr Tańca
Kurator projektu: Edyta Kozak
Kierownik produkcji: Krzysztof Kwiatkowski
Kierownik techniczny: Grzegorz Pańtak | Kielecki Teatr Tańca
Premiera światowa: 3.09.2010 | Genewa
Polska premiera: 30.09.2016 | Festiwal Ciało/Umysł, Warszawa
Spektakl w Polsce zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2016, ze wsparciem m. st. Warszawy i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Partner: Instytut Muzyki i Tańca | Scena dla Tańca
Hipnotyczny wyścig, który w przeciwieństwie do innych dzieł choreografa nie czerpie z codzienności, lecz wyłania się z kompletnej abstrakcji. Ostentacja przechodzenia tancerzy przez scenę, bez ról i motywacji, wydobywa z nich siłę magnesów, staje się emblematem synergii kosmicznej siły i ludzkiego życia.
Choreograficzny walec złożony z piętnastu ciał przetacza się nieustępliwie z lewej do prawej strony sceny. Rytmiczne gesty i minimalistyczne ruchy odzwierciedlają cykl rodzenia się i umierania, spojony w konsekwentną, precyzyjną kompozycję. Anonimowe postaci płyną przez scenę jak wektory czasu. Bezlitosność tego ruchu pochodzi z daleka, jest kontynuacją pierwotnego tempa, lotu komety, głębin morza, ruchu bakterii. Energia emanuje na tańczące ciała i publiczność. W wartkim przepływie figur trzeba znaleźć algorytm, poddać się jego opresyjnej łagodności.
Człowiek według Botelho reprezentuje obecność starszą od niego samego. Jedno za drugim ciała przemierzają scenę w akcie powtórzenia, tworzą ślady nieuchronnie odnawiającej obojętności. Tancerze próbują dotrzymać tempa samym sobie, w pościgu mijają się, ale nigdy nie spotkają. Poruszająca opowieść o pamięci: zarówno intymnej i indywidualnej pamięci ciała, jak i publicznej, wspólnej przestrzeni kultury.
Dzieło Guilherme Botelho z 2010 roku zostało zaadaptowane na Festiwalu Ciało/Umysł w 2016 w Warszawie z udziałem polskich tancerzy.
Guilherme Botelho
Urodzony w São Paulo tancerz i choreograf. W tańcu zakochał się w wieku 14 lat po obejrzeniu Scen rodzinnych Oscar Aráiza. Pięć lat później dołączył do jego grupy Ballet du Grand Théâtre w Genewie. W 1994 roku założył własny zespół ALIAS, który w 2014 roku obchodził dwudziestą rocznicę działalności. Jego choreografia dotyka głównych aspektów kondycji ludzkiej, jak maski społeczne, manipulacja genetyczna czy podjęty w jego pierwszej pracy temat ciągłej potrzeby miłości (En manque). Ciągłe powracają pojęcia przeznaczenia i losu, ale także chaosu, rozpadu i przypadkowości. Jego najnowsze prace Antes i lyouhesheitweyouthey, podążają za kierunkiem wyznaczonym w Sideways rain: łączą abstrakcyjną, teatralną dynamikę z powtórzeniem jako zasadą kompozycyjną. W ramach ALIAS-u powstało około dwudziestu choreografii, które w setkach odtworzeń pokazywane były na czterech kontynentach. Prace choreograficzne Botelho są również regularnie adaptowane przez ważne instytucje kultury, festiwale, teatry czy balety.
Bilety na "Sideways Rain" Guilherme Botelho w sprzedaży tylko w Operze i Filharmonii Podlaskiej oraz przez Internet!
*UWAGA! Karnet festiwalowy nie upoważnia do wstępu na spektakl Guilherme Botelho "Sideways Rain"
Kup bilety na "Sideways Rain" w cenie 30 zł (ulgowy)/ 40 zł (normalny)
(ceny biletu są niezależne od miejsc na widowni Dużej Sceny w OiFP)
- w kasie Opery i Filharmonii Podlaskiej, ul. Odeska 1, Białystok
W kasie Opery i Filharmonii Podlaskiej, na ul. Odeskiej 1, studenci z ważną legitymacją na hasło "OPERA NIE GRYZIE" mogą kupić bilety z 30% rabatem (jedna osoba może kupić maksymalnie 5 biletów)
W dzień spektaklu bilety w cenie 40 zł (ulgowy)/50 zł (normalny)
Bilety grupowe do OiFP na spektakl "Sideways Rain" wg. regulaminu OiFP:
e) rezerwacja biletów grupowych (bilet grupowy tj. min. 20 osób na 1 wydarzenie artystyczne, realizowane w tym samym terminie) wymaga pisemnego potwierdzenia przez nabywcę (złożonego osobiście lub przesłanego faxem, pocztą elektroniczną), najpóźniej do 5 dni od dokonania rezerwacji. Po tym terminie zarezerwowane i niepotwierdzone bilety mogą być sprzedane innym nabywcom. Potwierdzenia rezerwacji na bilety grupowe należy dokonać na formularzu zamówienia biletów grupowych [Pobierz plik];
f) zarezerwowane pisemnie bilety grupowe należy wykupić do terminu wyznaczonego przez osobę przyjmującą rezerwację. Brak wykupienia biletów w tym czasie, bez wcześniejszej zmiany rezerwacji lub jej anulowania, skutkować będzie anulowaniem rezerwacji bez wcześniejszego powiadomienia;
g) zamówione bilety grupowe przez instytucje można opłacić również przelewem na konto Opery i Filharmonii Podlaskiej na podstawie wystawionej w kasie biletowej faktury VAT.
Uwaga! Płatności przelewem mogą zostać dokonane tylko po uprzednim ustaleniu tego z działem rezerwacji biletów.
e) rezerwacja biletów grupowych (bilet grupowy tj. min. 20 osób na 1 wydarzenie artystyczne, realizowane w tym samym terminie) wymaga pisemnego potwierdzenia przez nabywcę (złożonego osobiście lub przesłanego faxem, pocztą elektroniczną), najpóźniej do 5 dni od dokonania rezerwacji. Po tym terminie zarezerwowane i niepotwierdzone bilety mogą być sprzedane innym nabywcom. Potwierdzenia rezerwacji na bilety grupowe należy dokonać na formularzu zamówienia biletów grupowych [Pobierz plik];
f) zarezerwowane pisemnie bilety grupowe należy wykupić do terminu wyznaczonego przez osobę przyjmującą rezerwację. Brak wykupienia biletów w tym czasie, bez wcześniejszej zmiany rezerwacji lub jej anulowania, skutkować będzie anulowaniem rezerwacji bez wcześniejszego powiadomienia;
g) zamówione bilety grupowe przez instytucje można opłacić również przelewem na konto Opery i Filharmonii Podlaskiej na podstawie wystawionej w kasie biletowej faktury VAT.
Uwaga! Płatności przelewem mogą zostać dokonane tylko po uprzednim ustaleniu tego z działem rezerwacji biletów.
Cie Alias/Ciało/Umysł/ KTT
Sideways Rain
Sideways Rain ( tekst długi)
Hipnotyczny wyścig, który w przeciwieństwie do innych dzieł choreografa nie czerpie z codzienności, lecz wyłania się z kompletnej abstrakcji. Ostentacja przechodzenia tancerzy przez scenę, bez ról i motywacji, wydobywa z nich siłę magnesów, staje się emblematem synergii kosmicznej siły i ludzkiego życia.
Choreograficzny walec złożony z piętnastu ciał przetacza się nieustępliwie z lewej do prawej strony sceny. Rytmiczne gesty i minimalistyczne ruchy odzwierciedlają cykl rodzenia się i umierania, spojony w konsekwentną, precyzyjną kompozycję. Anonimowe postaci płyną przez scenę jak wektory czasu. Bezlitosność tego ruchu pochodzi z daleka, jest kontynuacją pierwotnego tempa, lotu komety, głębin morza, ruchu bakterii. Energia emanuje na tańczące ciała i publiczność. W wartkim przepływie figur trzeba znaleźć algorytm, poddać się jego opresyjnej łagodności.
Człowiek według Botelho reprezentuje obecność starszą od niego samego. Jedno za drugim ciała przemierzają scenę w akcie powtórzenia, tworzą ślady nieuchronnie odnawiającej obojętności. Tancerze próbują dotrzymać tempa samym sobie, w pościgu mijają się, ale nigdy nie spotkają. Poruszająca opowieść o pamięci: zarówno intymnej i indywidualnej pamięci ciała, jak i publicznej, wspólnej przestrzeni kultury.
Dzieło Guilherme Botelho z 2010 roku zostało zaadaptowane na Festiwalu Ciało/Umysł w 2016 w Warszawie z udziałem polskich tancerzy.
Sideways Rain (krótki tekst)
Arcydzieło Guilherme Botelho oparte na prostym ruchu przemierzania sceny. Choreograficzny walec złożony z piętnastu ciał przetacza się nieustępliwie z lewej do prawej strony sceny. Rytmiczne gesty i minimalistyczne ruchy odzwierciedlają cykl rodzenia się i umierania, spojony w konsekwentną, precyzyjną kompozycję. Poruszająca opowieść o pamięci: zarówno intymnej i indywidualnej pamięci ciała, jak i publicznej, wspólnej przestrzeni kultury. W wartkim przepływie figur trzeba znaleźć algorytm, poddać się jego opresyjnej łagodności.
Dzieło Guilherme Botelho z 2010 roku zostało zaadaptowane na Festiwalu Ciało/Umysł w 2016 r w Warszawie z udziałem polskich tancerzy.
Guilherme Botelho
Urodzony w São Paulo tancerz i choreograf. W tańcu zakochał się w wieku 14 lat po obejrzeniu Scen rodzinnych Oscar Aráiza. Pięć lat później dołączył do jego grupy Ballet du Grand Théâtre w Genewie. W 1994 roku założył własny zespół ALIAS, który w 2014 roku obchodził dwudziestą rocznicę działalności. Jego choreografia dotyka głównych aspektów kondycji ludzkiej, jak maski społeczne, manipulacja genetyczna czy podjęty w jego pierwszej pracy temat ciągłej potrzeby miłości (En manque). Ciągłe powracają pojęcia przeznaczenia i losu, ale także chaosu, rozpadu i przypadkowości. Jego najnowsze prace Antes i lyouhesheitweyouthey, podążają za kierunkiem wyznaczonym w Sideways rain: łączą abstrakcyjną, teatralną dynamikę z powtórzeniem jako zasadą kompozycyjną. W ramach ALIAS-u powstało około dwudziestu choreografii, które w setkach odtworzeń pokazywane były na czterech kontynentach. Prace choreograficzne Botelho są również regularnie adaptowane przez ważne instytucje kultury, festiwale, teatry czy balety.
OBSADA:
Choreografia: Guilherme Botelho
Asystent choreografa: Amaury Réot
Muzyka: Murcof
Światło: Jean-Philippe Roy
Kierownictwo techniczne: Alex Kurth
Scenografia: Guilherme Botelho, Stefanie Liniger, Gilles Lambert
Kostiumy: Marion Schmid według projektu Julii Hansen
Performerzy:
Tancerze Alias Cie: Angela Rabaglio, Amaury Réot, Claire-Marie Ricarte, Arnaud Bacharach
Tancerze Kieleckiego Teatru Tańca: Marta Starostecka, Arkadia Ślósarska, Joanna Czerwonka, Izabela Zawadzka, Krzysztof Dziarmaga, Tomasz Słomka, Aleksander Staniszewski, Mateusz Wróblewski
Tancerze niezależni: Liwia Bargiel, Natalia Dinges, Jasiek Grządziela, Vera Popova, Kamil Wawrzuta
Produkcja: Alias Cie
Koprodukcja: La Bâtie, Festiwal w Genewie, Théâtre du Crochetan, Théâtre Forum Meyrin
Alias to zespół artystów związany z Théâtre Forum Meyrin w Genewa i z Théâtre du Crochetan w Valais. Alias korzysta ze wsparcia w ramach umowy łączonej pomiędzy Miastem Genewą, Kantonem Genewskim, Szwajcarską Fundacją dla Kultury Pro Helvetia i Miastem Meyrin.
Produkcja w Polsce: Fundacja Ciało/Umysł
Koprodukcja w Polsce: Alias Cie | Kielecki Teatr Tańca
Kurator projektu: Edyta Kozak
Kierownik produkcji: Krzysztof Kwiatkowski
Kierownik techniczny: Grzegorz Pańtak | KTT
Premiera światowa: 3.09.2010 | Genewa
Polska premiera: 30.09.2016 | Festiwal Ciało/Umysł, Warszawa
Spektakl w Polsce zrealizowany we współpracy z Instytutem Muzyki i Tańca w ramach programu Zamówienia choreograficzne 2016, ze wsparciem m. st. Warszawy i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Tournée odbywa się z okazji Międzynarodowego Dnia Tańca w ramach programu Instytutu Muzyki i Tańca Scena dla tańca 2018
Produkcja: Fundacja Ciało/Umysł
Koprodukcja: ALIAS | Kielecki Teatr Tańca
Partner: Instytut Muzyki i Tańca | Scena dla Tańca